26 November, 2009

Ketupat daun nyiur




dah lama sgt rasanya tak pegang daun kelapa utk menganyam ketupat, rasa nya adalah dlm 3 thn kot, dah tak pernah langsung menganyam ketupat nih, ye la kan selalunya balik kg raya pun smpi mlm raya, sumenya mak, mak mertua, adik beradik ipar duai dah siapkan keja2 dapur menjelang raya, kita ni cuma masak lauk pauk je dari rumah sendiri utk bawak balik ke kg. memandang komitmen suami ku yg berkhidmat utk negara & selalu cuma dpt pelepasan last minit...(selalunya setengah hari sebelum raya..)

tak sangka pulak thn ni raya haji ada daun kelapa utk di anyam ..
Bibik aku ni la, makciknya tnya pandai ke anyam ketupat, aku pun ckp le, dedulu tahu tp dah bertahun tak anyam ketupat, memandangkan daun kelapa pun ada, aku pun try le polish balik skil menganyam ketupat nih sesambil mengajar bibik utk menganyam ketupat nih...

tak sangka lak boleh lg wlu pun sudah berkurun tidak menganyam ketupat akan tetapi rupanya aku cuma mahir dgn 2 jenis ketupat saja, jenis ketupat yg lain sume dah lupa & ambik masa yg lama nak ingat selok belok anyamaan nya itu... dari pada aku buang masa & merosakkan daun kelapa tersebut maka aku pun buat je la ketupat biasa (org sebut ketupat sate) & ketupat duduk saja, itu sajalah yg aku mampu nak ingt cara anyamannya itu......


tadaaaaaa..!!!! .dgn rasa bangganya aku pun nak la tunjuk kat korang kelonsong ketupat yg sudah siap di anyam itttew.......

4 comments: